آخرین اخبار

۲ خط مترو به تهرانسر می‌رسد


همشهری – مهدی اسماعیل پور: از محسن امیدیان، شهردار منطقه ۲۱ دعوت کردیم که با حضور در تلویزیون همشهری موارد مطرح‌شده را پاسخ دهد. مهم‌ترین پرسش‌ها و پاسخ‌ها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

مترو چه زمانی به منطقه ۲۱ می‌رسد؟
توسعه مترو جزو مواردی است که بخشی از آن در اختیار شهرداری تهران و شرکت متروی تهران است و بخشی هم در اختیار نهادهای بالادستی مانند شورای‌عالی ترافیک قرار دارد که دولت هم در آن اعمال سیاست می‌کند؛ اما پس از سال‌ها مطالبه و انتظار شهروندان، سرانجام قرار است با ساخت و تکمیل خطوط جدید ۹ و ۱۱، مترو به منطقه ۲۱ برسد. طبق طراحی صورت‌گرفته در این خطوط، در محدوده تهرانسر و محله‌های دیگر چند ایستگاه مترو ایجاد خواهد شد. درحال پیگیری این موضوع هستیم و قرار است ظرف یکی، دو سال آینده حفاری خطوط ۹ و ۱۱ آغاز شود. تا زمان راه‌اندازی مترو تلاش می‌کنیم که تسهیلاتی را برای دسترسی و استفاده مردم از ایستگاه‌های موجود در اطراف منطقه فراهم کنیم.

برای رفع مشکل آسفالت چه راهکاری دارید؟
رفع مشکلات نیاز به زمان دارد و در یک تا ۲ سال به‌طور ۱۰۰ درصد انجام نمی‌شود. براساس آمار، در منطقه ۲۱ از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۲ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده است و منطقه رتبه یک را در آسفالت‌ریزی معابر تهران دارد. براساس تناژ، هر تن معادل ۵ مترمربع است. به‌عبارت دیگر از ابتدای سال ما ۲۶۰ هزار مترمربع در معابر منطقه آسفالت ریخته‌ایم. سال ۱۴۰۳ هم ۱۰۷ هزار تن آسفالت‌ریزی در معابر منطقه انجام شد. همچنین از ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰ که مدیریت ششم شهری مستقر شده است تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۹۴ هزار تن آسفالت‌ریزی در منطقه صورت گرفته است. در مجموع بالغ بر ۳۵۳ هزارتن در این دوره از مدیریت شهری تاکنون در منطقه آسفالت‌ریزی شده که عدد قابل توجهی است و تقریبا معادل آسفالت ۱۰۰۰ کوچه می‌شود.

شهرداری چه برنامه‌ای برای مشکل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی منطقه دارد؟
از آغاز این دوره در ۳ مقطع، ناوگان اتوبوسرانی نوسازی و ۴۳ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شده‌است. ۷ خط اتوبوسرانی و ۶۰ دستگاه اتوبوس در منطقه ۲۱ فعالند. از مجموع ۷ خط تاکنون ۵ خط کاملا نوسازی شده و نوسازی ۲ خط هم در دست انجام است که اگر شرایط ویژه پیش نمی‌آمد، اوایل تابستان نوسازی می‌شد. امیدواریم ۲ خط باقیمانده با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی تا پایان تابستان نوسازی شود تا نوسازی ۱۰۰ درصدی را در ناوگان اتوبوسرانی منطقه شاهد باشیم.

چرا به همسطح سازی پیاده روها رسیدگی نمی‌شود؟
زمان صدور پایان‌کار ساختمانی، موضوع هم‌سطح و همواربودن پیاده‌راه بررسی و لحاظ می‌شود. اگر مشکلی وجود داشته باشد، تا زمان اصلاح، پایان‌کار صادر نخواهد شد. اما ما مشکلاتی انباشت‌شده از سال‌های گذشته داریم؛ یعنی ساختمان‌هایی سال‌های قبل ساخته شده‌اند و پایان‌کار گرفته‌اند، اما با پیاده‌رو هم‌سطح نیستند. ما ابزاری برای کنترل آنچه در گذشته اتفاق افتاده نداریم؛ اما امروز این کنترل وجود دارد. این موضوع می‌تواند تأثیر خودش را در ۵ تا ۱۰ سال آینده نشان دهد تا شاهد همسطح‌شدن تمام پیاده‌روها باشیم.

مشکل سروصدای فرودگاه مهرآباد رفع می‌شود؟
مدیریت پروازها در اختیار شهرداری نیست؛ اما ما این موضوع را به دستگاه‌ها و افراد مسئول منتقل می‌کنیم تا آسایش و رفاه مردم تأمین شود. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد همکاران ما در شهرداری خود ساکن منطقه ۲۱ هستند و مشکلات مردم در این محدوده درواقع مشکلات کارکنان شهرداری نیز محسوب می‌شود. در رابطه با فرودگاه، مکاتبات و گفت‌وگوهای متعددی با مسئولان، نمایندگان مجلس و دیگر مقام‌های دولتی انجام شده است. فرودگاه مهرآباد بارها تذکر دریافت کرده و متعهد شده است که از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح‌ که زمان استراحت مردم و خانواده‌هاست، پرواز یا فرود هواپیما نداشته باشد. با این‌حال گاهی به‌دلیل تأخیر در پروازها این موضوع ناخواسته رعایت نمی‌شود.

مشاغل و صنایع مزاحم چه زمانی ساماندهی می‌شوند؟
در حوزه ساماندهی دستفروشان، بازارچه تهرانسر را در منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم که به الگویی برای ساماندهی دستفروشان در شهر تهران تبدیل شده است. در زمینه سد معبر، کارکنان ساماندهی و معبربان و شهربان به‌طور مرتب در حال بازدید و تذکردادن به مغازه‌ها و اصناف مختلف هستند. در آن لحظه رفع سدمعبر انجام می‌شود، اما با رفتن ماموران شهرداری، برخی شهروندان دوباره سدمعبر می‌کنند. جز تذکردادن، ما ابزار قانونی مانند اعمال جریمه‌های سنگین یا پلمب واحد صنفی در اختیار نداریم. بنابراین برای حل این مشکل نیاز به همکاری و مشارکت خود مردم و فرهنگسازی داریم.

مشکلات ‌ نگهداری از فضای سبز چیست؟
سرانه فضای سبز منطقه بیش از ۲ برابر میانگین سرانه فضای سبز شهر تهران یعنی ۳۶ متر مربع است. از طرفی با توجه به تنش‌های آبی و کمبود آب در کشور، نگهداری از این حجم بالای فضای سبز منابع آبی زیادی طلب می‌کند. ما متعهدیم که برای آبیاری فضای سبز از منابع آب شرب استفاده نکنیم، در شرایطی که برای آبیاری فضای سبز منطقه روزانه به حدود ۴۰ هزار مترمکعب آب نیاز است. ما همچنان در تلاشیم که از طریق چاه‌های آب غیرشرب که در اختیارمان قرار می‌گیرد این ظرفیت را باز هم افزایش دهیم. با اضافه‌شدن آب تصفیه‌خانه فیروزبهرام تا حدود ۹۰ درصد آب مورد نیاز برای نگهداری فضای سبز منطقه تأمین خواهد شد.

چرا در جوی‌های منطقه موش زیاد است؟
وجود موش‌ها نه‌تنها مسئله‌ای برای منطقه ۲۱ بلکه معضلی برای شهر تهران و دیگر کلانشهرهاست. ما موظفیم با استفاده از روش‌های مختلف، ازجمله طعمه‌گذاری، جمعیت موش‌ها را کنترل و لاشه‌های آنها را جمع‌آوری کنیم. این اقدامات مستمر و روزانه در حال انجام است. بخشی از افزایش جمعیت موش‌ها به رفتار خود ما مربوط می‌شود که می‌توان مواردی مانند قرارندادن بموقع زباله‌ها در مخازن یا ریختن زباله در داخل جوی‌ها، پیاده‌روها و فضای سبز را ذکر کرد. درواقع مقابله با افزایش جمعیت موش‌ها نیازمند همکاری و مشارکت تمام مردم است.

برای افزایش امکانات رفاهی بوستان‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
همه ۶۳ بوستان منطقه تمام امکانات مورد نیاز را دارند. طبیعی است که به‌مرور برخی از این بوستان‌ها دچار مشکلاتی شوند و امکاناتشان نیاز به بهسازی و بازسازی داشته باشند. در این ۳/۵ هکتار مساحت دارند، کاملا تعویض و نوسازی شده‌است.

۲ خط مترو به تهرانسر می‌رسد



منبع:همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا