نویسنده «ناریا» از داستان این سریال می گوید: افسانههای باستان تا رمزگشایی از دشمنان امروز
همشهری آنلاین: حمید رسولپور هدایتی که علاوه بر «ناریا»، نگارش فیلم نامه فیلمها و مستندهایی همچون «فرزندان»، «نشانهها» و «جاده تباهی» را در کارنامه خود دارد، فیلمنامه مجموعهنمایشی «ناریا» را به رشته تحریر درآورده است.رسولپور تأکید کرد: طراحی خردهداستانهای زیاد در فیلمنامه به همین دلیل بود. میخواستیم پیام مهم سریال را در قالبی جذاب به مخاطب ارائه دهیم. برای مثال، طراحی خردهداستانهای عاشقانه در فیلمنامه سریال هم به همین منظور است، درحالیکه هیچکدام از این خردهداستانها نقش محوری ندارند. برای ما انتقال پیامهای مدنظرمان اهمیت داشت و طراحی خردهداستانهای زیاد هم به این دلیل بود که بتوانیم این پیامهای مهم و سنگین را در یک قالب سرگرمکننده به مخاطب ارائه دهیم.
نویسنده سریال «ناریا» درباره شکلگیری ایده عشق سامان به هوژان و دلایل و چگونگی طراحی آن در قصه گفت: در چند سکانس میبینیم که سامان میگوید هوژان شبیه به من است، یعنی او خودش را در هوژان میبیند. به نوعی او عاشق تصویری بیرونی خودش میشود. سامان اگر خوب بود احتمالاً شبیه به هوژان میشد. سامان عاشق خوبی هوژان میشود و با خودش میگوید اگر من خوب بودم شبیه هوژان میشدم. او در دیالوگی میگوید من دارم تلاش میکنم آدم خودم باشم؛ اما هوژان آدم خودش است. تصویری که از هوژان در ذهن سامان نقش بسته، با توجه به تمام کمبودهایی که در زندگیاش داشته، ایدهآل است. بهعبارتی، سامان عاشق نسخه ایدهآل خودش شده است.رسولپور درباره میزان رضایتش از خروجی نهایی سریال و آنچه روی آنتن رفته است، توضیح داد: خودم در زمان ضبط خیلی از سکانسها حضور داشتم. ناریا اولین تجربه در ساخت سریال در این حوزه بهشمار میرود. ما برای اولینبار موضوعی را مطرح کردیم که الهامگرفته از آیه شریفه قرآن است؛ آنجا که میفرماید شیطان و دار و دستهاش شما را از جایی میبینند که شما آنها را نمیبینید. سعی کردیم برای اولین بار تبیین دشمن نادیدنی را داشته باشیم. در هر حوزهای برای انسان دشمن وجود دارد و ما در «ناریا» به این نوع دشمنی در مباحث علمی پرداختیم. نمونه بارز چنین دشمنی، رژیم صهیونیستی است. اگر چند سریال دیگر در این حوزه ساخته شده بود، میشد «ناریا» را با آنها مقایسه کرد اما «ناریا» در حال حاضر اولین است. خودم بشخصه از کار راضیام؛ نه به این معنا که بینقص است، بلکه از این نظر که اولین سریال در این حوزه محسوب میشود.او با اشاره به پخش «ناریا» پساز سریال پایتخت خاطرنشان کرد: ابتدا یکسری نگرانیها وجود داشت. به هر حال، پایتخت ویژند است و مخاطبان زیادی دارد. از سوی دیگر، محتوای «ناریا» با «پایتخت» متفاوت بود. با این حال خودم معتقد بودم اتفاقی است که افتاده و اگر سریال جذابیت داشته باشد، میتواند مخاطب را با خود همراه کند، حالا هر زمانی که پخش شود. اگر هم نتواند مخاطب را با خود همراه کند که ربطی به زمان پخش ندارد. اساساً سریال باید بتواند نهایتاً بعد از چند قسمت توجه مخاطب را به خود جلب کند. رسولپور درباره انتخاب نام «ناریا» برای سریال بیان کرد: یکی دو اسم را مد نظر داشتیم و خیلی بحث شد. یکی از اشتباهاتی که اغلب در ایران اتفاق میافتد، این است که از همان ابتدا اسم برای سریال انتخاب میکنند؛ اما ما حین ساخت در تیم تولید خیلی صحبت کردیم و درنهایت به اسم «ناریا» رسیدیم. ناریا در افسانههای کهن ایران باستان به معنای ایدئال است و در زبان کردی معنی قاصدک را میدهد. اگر این واژه را از چپ به راست هم بخوانیم، به اسم ایران میرسیم.فیلمنامهنویس «ناریا» با اشاره به هجمههایی که تنها پساز پخش دو قسمت ابتدایی به سریال صورت گرفت، یادآور شد: در فرهنگ ایرانی_ اسلامی ما مفهوم «نصیحت» را داریم که درراستای اصلاح کار است. ما از آسیبشناسی استقبال میکنیم؛ اما گاه ممکن است افراد یک فیلم یا سریال را بدون آنکه ببینند، نقد کنند.
نویسنده «ناریا» درباره استقبال از این سریال نیز تصریح کرد: چیزی که در میان مردم و در فضای مجازی میبینم، ارتباط بدنه جامعه با سریال است.