فشار کنکور به توان سه | دانشآموزان در ۷۰ روز باید فشار ۳ آزمون را تحمل کنند
همشهری آنلاین- لیلا شریف: از سال ۱۴۰۲کنکور لباس جدیدی به تن کرد و قرار بود با برگزاری ۲کنکور در یک سال، اندکی از اضطراب و استرس دانشآموزان کم شود اما وضعیت این روزهای دانشآموزان نشان میدهد که ماجرا برعکس شده است. نیمنگاهی به وضعیت فعلی دانشآموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم که در سالهای منتهی به کنکور بهسر میبرند، نشان میدهد که دانشآموزان و خانوادههایشان علاوه بر اضطراب و استرس آزمونهای نهایی، بار ۲کنکور را هم به دوش میکشند.
۳ماه و ۳ آزمون
تا همین چند سال پیش، تیرماه با کنکور گره خورده و تکلیف همه مشخص بود اما با شکل و شمایل جدیدی که برای این آزمون در شورایعالی انقلاب فرهنگی ساخته شد، دانشآموزان در ۳ماه باید ۳آزمون سخت را پشت سر بگذارند تا سرنوشت تحصیلی خود را رقم بزنند. اولین ماراتن کنکوریها برای ورود به دانشگاه در روزهای ۱۱و ۱۲اردیبهشت همراه با نخستین مرحله کنکور سراسری رقم خورد و دانشآموزان درحالیکه هنوز نفسشان را تازه نکرده بودند، بدون کمترین استراحت وارد مرحله آزمون نهایی شدند.از آنجا که امتحانات نهایی، تأثیر سهم ۶۰ درصدی در تراز علمی دانشآموزان برای کنکور دارد، باید قبول کرد که امتحانات خرداد هم نفس دانشآموزان را گرفته است و آنها بیش از یکماه است که درگیر این ماراتن طولانی و سخت شدهاند. خرداد هم به پایان برسد، پرونده آزمونهای زنجیرهای دانشآموزان بسته نمیشود چرا که در روزهای ۵و ۶تیرماه هم مرحله دوم کنکور برگزار خواهد شد.
به داد ما برسید
تأثیر امتحانات نهایی بر کنکور باعث شده است تا کلاف سردرگم کنکور هر روز پیچیدهتر و حساسیتها بیشتر شود. فقط کافیست پای صحبت چند دانشآموز و والدین نشست تا بخشی از تحمیل اضطراب مستمر به آنها نمایان شود. مرجان یکی از والدین در گفتوگو با همشهری گفت: «من بهخاطر پسرهام، ۲بار شرایط کنکور رو در خانواده تجربه کردهام اما آن زمان که پسر بزرگم کنکور داد، فقط یک سال ما استرس کنکور داشتیم اما الان سر پسر کوچکترم، چند سال مونده به کنکور، نگران امتحانات نهایی بودیم. الان هم که بهسال دوازدهم رسیده، اول کنکور اردیبهشت رو داشتیم، بعد سریع امتحان نهایی و دوباره هم کنکور. حالا امتحانات ترم اول بماند که آن هم نفسگیر و سخت بود. همهچیز بدتر شده. هر ۲۵ صدم امتحانات نهایی، میتونه سرنوشت بچهها رو عوض کنه.»
کلاف سردرگم کنکور پیچیدهتر شد
سمیه طباطبایی، معلم و پژوهشگر در گفتگو با همشهری گفت: از سال ۱۴۰۲، نظام پذیرش در دانشگاهها با تغییرات بنیادینی روبهرو شد؛ تغییراتی که بهجای کاهش فشار بر دانشآموزان، گاه آن را دوچندان کرده. بهعنوان مشاور تحصیلی، در این مدت شاهد سردرگمی و اضطراب بسیاری از داوطلبان بودهام. حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، تأثیر قطعی معدل نهایی، ۲ نوبته شدن آزمون و تغییر در نحوه محاسبه رتبه، فضای کنکور را نهتنها پیچیدهتر بلکه ناعادلانهتر کرده است.
او افزود: تأثیر قطعی سوابق تحصیلی بهویژه برای دانشآموزانی که در مدارس با استانداردهای پایینتر تحصیل میکنند، نگرانکننده است. بسیاری از آنها احساس میکنند نتیجه زحماتشان در کنکور ممکن است بهخاطر نمرات نهایی تحتالشعاع قرار گیرد. از سوی دیگر، اعلام نشدن دقیق نحوه همترازی نمرات و سازوکار رتبهبندی، باعث ابهام و بیاعتمادی شده است. دانشآموزان امروز نهتنها باید برای ۲ آزمون تستی آماده شوند، بلکه باید همزمان بهدنبال نمرات عالی در امتحانات نهایی باشند؛ فشاری که نیازمند بازنگری در نظام آموزشی و شفافسازی هرچه بیشتر سازمان سنجش است. در غیراین صورت، عدالت آموزشی بیش از پیش آسیب خواهد دید.