اخبار دانش > دانش

ساخت عطر بوی نوزاد توسط استارتاپ ژاپنی!



به گزارش همشهری آنلاین، یک استارتاپ ژاپنی با الهام از بوی دل‌نشین سر نوزادان، عطری را با همین رایحه تولید و تجاری‌سازی کرده است. این شرکت معتقد است استشمام این عطر، حس لطیف در آغوش گرفتن نوزاد را در فرد بیدار می‌کند.

این عطر با ترکیبی از گل و میوه‌ ، حسی گرم و تازه را ایجاد می‌کند. در فرهنگ‌های مختلف، بوی نوزادان دلپذیر توصیف می‌شود، اما این بو پس از حدود شش هفته از تولد تغییر می‌کند.

مامیکو اوزاکی، مدیرعامل سنت فست و استاد بازنشسته دانشگاه کوبه در زمینه فیزیولوژی چشایی و بویایی، رهبری تحلیل شیمیایی بوی نوزاد را بر عهده داشت و با موفقیت آن را تجاری‌سازی کرد.

اوزاکی از دوران دانشجویی در حال تحقیق بر روی حشرات بوده و سهم قابل توجهی در مطالعه فرومون‌ها، که رفتار اجتماعی مورچه‌ها را کنترل می‌کنند، داشته است.

او با خود فکر کرد: حتی انسان‌ها که می‌توانند صحبت کنند، در تربیت فرزند با مشکل مواجه‌اند. می‌خواهم آنچه را که از مورچه‌ها، که به جای کلمات از بو استفاده می‌کنند، آموخته‌ام، در جامعه انسانی به کار بگیرم

پس از بازنشستگی از دانشگاه، او سنت فست را در سال 2023 تأسیس کرد و توسعه ابزارهای “شفابخش” برای والدینی که تحت فشار نگهداری از فرزند هستند را آغاز کرد.

اوزاکی با تمرکز بر بوی سر نوزادان و با الهام از مقاله‌ای که بیان می‌کرد مادران در حال تربیت فرزند، اغلب سر و باسن نوزادان را بو می‌کنند، کار خود را شروع کرد. با همکاری پزشکان و مادران باردار و تازه زایمان کرده در بیمارستان دانشگاه هاماماتسو، این شرکت نوپا بوی سر حدود 20 نوزاد را جمع‌آوری کرد و 37 جزء بویایی را با استفاده از ابزارهای تحلیلی شناسایی کرد.

بر اساس این داده‌ها، شرکت بوی مورد نظر را بازسازی کرد و از 20 داوطلب – از جمله دانشجویان، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و کارکنان مهدکودک – خواست تا آن را بو کنند. مشخص شد که از طریق فعالیت در مناطق خاصی از مغز، این عطر احساساتی مانند “دلپذیر” و چیزی شبیه به “می‌خواهم همچنان آن را بو کنم” را برمی‌انگیزد.

جزء اصلی بوی “دلپذیر” نوزادان، ماده شیمیایی به نام “نونانال” است که بوی گلی دارد. اوزاکی می‌گوید ممکن است نوزادانی که نمی‌توانند صحبت کنند، چنین مواد شیمیایی را به عنوان راهی برای تشویق ارتباطی لطیف با والدین خود آزاد کنند. این شرکت نه تنها در ژاپن بلکه در ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز برای ترکیب و روش تولید این عطر، اختراع ثبت کرده است.

آیا بو پیامی از نوزادان است؟

اوزاکی می‌گوید: فرومون‌ها یک اصطلاح کلی برای مواد شیمیایی هستند که رفتار یا تغییری را در فرد دیگری از همان گونه ایجاد می‌کنند و ابزاری برای ارتباط هستند. به نظر من عجیب نیست که نوزادانی که نمی‌توانند صحبت کنند، از آنها استفاده کنند.

او ادامه داد: با توجه به تجربه خودم در تربیت فرزند، نوزادانی که دائماً گریه می‌کنند می‌تواند برای والدین ناامیدکننده باشد. اما در عین حال، آنها بوی خوبی از خود ساطع می‌کنند، گویی پیامی با مضمون ‘با من مهربان باشید’ می‌فرستند، بنابراین فکر می‌کنم می‌توانیم از آنها مراقبت کنیم.

اوزاکی تصریح کرد: این چیزی نیست که ما در یک آزمایش ثابت کرده باشیم، اما اگر این عطر به عنوان ‘بوی آرامش‌بخش نوزادان’ عمل کند که برای همه انسان‌ها مفید است، چقدر فوق‌العاده خواهد بود.”

این عطر در بطری‌های 5 میلی‌لیتری به قیمت 2970 ین (تقریباً 20 دلار) شامل مالیات و هزینه ارسال فروخته می‌شود. این محصول در تارنمای رسمی سنت فست (به زبان ژاپنی) در دست‌رس است.

منبع: فرادید



منبع:همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا